نوشته شده توسط : يعقوب پورنجف

انسان به غیر از بُعد مادی حقیقت دیگری به نام ...................... (ص20)
الف) بُعدادراکی انسان□        ب) روح و روان□         ج) ادراک نظری□          د) ادراک عملی □
023    
كدام گزينه از مهمترين مسائل انسان مي‌باشد.
الف) شناخت جهان         ب) شناخت انسان             ج) شناخت نيازها           د) شناخت محيط
023    
مقصود از شناخت انسان  در مبحث  خودشناسی:
الف:از نظرگاه روانشناسی  است.                
ب:از دیدگاه تاریخی است 
ج-آن است که انسان دارای استعداد  و نیروهایی  برای فهم خود و جهان  و تکامل انسانی  است.
د-همه گزینه های  فوق صحیحمی باشد.
025    
فرموده‌ي امام علی (ع) كه: « كسي كه خود را نمي‌شناسد چگونه غير خود را تواند شناخت؟!» به کدام موضوع اشاره دارد.؟
الف-رابطه بین خود شناسی و خدا شناسی          ب-رابطه بین انسانشناسی و جهان شناسی
ج-رابطه بین  جهان شناسی و خدا شناسی            د-رابطه بین انسان شناسی و معرفت شناسی
025    
کدام یک از گزینه های ذیل رجحان و ضرورت خودشناسی نمی باشد.
الف-مقدمه ی خدا شناسی          ب-مقدمه ی کمال انسانی
 ج-پیش در آمد جهان شناسی      د-مقدمه شناخت علومی چون جامعه شناسی،روانشناسی و ... است.
 025    
كدام گزينه از دلايلِ (مهم ضرورت) خودشناسي مي‌باشد.
 الف) مقدمه كمال انساني ـ پيش درآمد جهان‌شناسي        ب) حلال مشكلات ـ استفاده از امكانات
 ج) مقدمه خداشناسي ـ رفع مشكلات جسمي                 د) رفع مشكلات روحي ـ استفاده بهينه از زمان
 026    
امام علي(ع)در روايت:« خدايا تو قلب‌ءها را با محبت خود و عقل‌ها را با معرفت خود سرشته‌اي» به چه امري اشاره كرده است؟
 1)دعوت به خودشناسي در واقع دعوت به خداشناسي است         
 2) فطري بودن خودشناسي
 3)تقدم شناخت عقلاني بر مسايل فطري   
4)پرداخت به مسايل معرفتي و عقلاني
027    
بسیاری  از مشکلات روحی، روانی، فکری و اخلاقی انسان ناشی از ........ است
 الف خود شناسی                ب-خود ناشناسی    ج-نا آشنایی انسان با علوم روز          
د-گرفتار شدن انسان در  مکاتب الحادی
 028    
چرا خداوند روح را به خود انتساب می دهد؟
 الف-به دلیل  شرافت  و منزلت برتر      ب-غیر مادی بودن روح       ج-جدا بودن روح از جسم            د-همه موارد
 028    
كدام گزينه معناي «تسويه» در آيه «ثم سواه و نفخ فيه من روحه» مي‌باشد.
 الف) خلقت انسان به صورت كلي            ب) خلقت روح انسان
 ج) خلقت جسم و روح انسان                  د) خلقت اعضاي بدن به صورت اعتدال
 028    
مقصود از تسویه
الف-بازستاندن روح به تمامی به هنگام مرگ
 ب-خلقت اعضای بدن به صورت اعتدال و دور از افراط و تفریط
 ج-تکمیل خلقت جسمانی و پردازش آفرینش ظاهری بدن انسان
 د-ب و ج هر دو صحیح است.
 029    
کلمه توفی در آیات قر آن به معنی
 الف-خلقت از روی اعتدال است.     ب-اخذ و گرفتن است.      ج-تکمیل خلقت جسمانی است.    د-برابری و مساوات است. 
 029    
کدام جمله نادرست است ؟
 الف) حقیقت انسان ، روح اوست          
 ب) روح پس ازمرگ  به حیات جاودانه خود در برزخ ادامه می دهد
 ج) روح انسان توسط ملک الموت توفّی می شود     
 د) پذیرفتن فنا ناپذیری روح مستلزم اعتقاد به آخرت است
 030    
شناختی را که مربوط به حوزه عمل یعنی باید ها  و نباید ها وخوبها و بدهاست،............گویند.
 الف-حوزه شناخت عملی      ب-حوزه شناخت نظری        ج-ادراک عملی           د-الف و ج صحیح
 030    
کدام گزينه حوزه ي فعاليت بعد ادراکي انسان است ؟
 الف ) شناخت نظري            ب ) نظر و عمل          ج ) شناخت عملي          د ) صورت ها و مفاهيم ذهني
 30       
هنگامی که در روح خود تامل می کنیم چه نوع بعدی را در آن باز می یابیم؟ (ص30)
 الف) بعد ادراکی□                ب) بعد گرایشی□             ج) بعد ادراکی و گرایشی□       
 د) بعد روح و روان□
 30       
بعد ادراکی انسان در دو حوزه فعالیت می کند که عبارتنداز .......... ؟ (ص30)
 الف) بعد ادراکی و گرايشي□               ب) نظري و عملي□            ج)حصولي و نظري□         د) غريزي و فطري □
 30       
اگر بعد ادراکی انسان متعلق به شناخت، اشیا، آن گونه که هستند یا خواهند بود باشد. به آن حوزه چه شناختی می گویند؟
 الف) شناخت علمی□            ب) شناخت نظری□               ج) شناخت علمی و نظری□            د) همه موارد□
 30       
ابعاد روح و روان انسان به چند نوع است؟(ص 30)
 الف) ادراکی و گرايشي□        ب) نظري و عملي□            ج)حصولي و نظري□         د) غريزي و فطري □
 30       
بعد ادراکی انسان شامل چه مواردی است؟ (ص30)
الف) ادراک نظری□         ب) ادراک علمی□       ج) بعد گرایش□      د) موارد الف و ب□
30       
کدام یک از دلایل زیر از فیلسوفان بر غیر مادی بودن روح اقامه می کند؟ (ص 30)
 الف- الهي بودن        ب- مجرد بودن         ج- غير قابل تقسیم بودن آن           د- همه‌ي موارد
 30       
کدام یک از موارد زیر از جمله ابعاد روح و روان انسان است؟ (ص 30)
 الف- بعد گرایشی             ب- بعد ادراکی                   ج- بعد تجربی             
د- گزینه 1 و 2
 30       
تمایز بین حکمت نظری و حکمت عملی در چیست؟ (ص 30)
 الف- متعلق شناخت            ب- قوه شناخت              ج- واسطه ی شناخت          د- هیچ کدام
30       
حقیقت وجود آدمی کدام یک از موارد زیر است؟ (ص 30)
 الف- جسم انسان          ب- روح انسان               ج- جسم و روح انسان               د- هیچ یک
 031    
شناخت واقعی امور معنوی  و روحی  ،نظیر  غم شادی و امید از چه طریقی میسر است؟
 الف-ادراک نظری         ب-ادراک عملی       ج-علم حصولی        د-علم حضوری
 031    
شناختی که برای انسان از طریق صورتها و مفاهیم ذهنی حاصل می شود.
الف-علم حصولی (با واسطه) است.       ب-شناخت علم  حضوری (با واسطه) است
 ج-علم حصولی (بی واسطه) است.        د-علم حضوری (بی واسطه) است
 031    
کدام گزینه در تعریف علم حضوری صحیح می باشد؟
 الف-انسان مستقیما به متعلق شناخت یا وجود واقعی  و عینی  آن آگاهی دارد.
 ب-شناخت از طریق صورتها و مفاهیم ذهنی و بی واسطه حاصل می شود.
 ج-انسان با واسطه به متعلق شناخت یا وجود واقعی وعینی آن آگاهی دارد
 د-هیچکدام
 031    
هرگاه متعلق علم حضوری خدا و امور مرتبط با خدا باشد
 الف-ادراک عملی      ب-شهود عرفانی            ج-ادراک گرایش        د-تجربه
 31       
علم حصولی و علم حضوری در کدام یک از ادراک انسان وجود دارد؟ (ص 31)
 الف) ادراک عملی□         ب) ادراک نظری□        ج) ادراک گرایش□        د) همه موارد□
 31       
گاهی متعلق علم حضوری، خدا و امور مرتبط به خدا است که به آن چه می‌گویند؟ (ص 31)
 الف) علم حصولی□      ب) شهود عرفانی□      ج) قوای ادراکی□         د) بعد گرايشي□
 31       
ادراک نظری جزء کدام یک از ابعاد روح انسان است؟ (ص 31)
 الف- بعد ادراکی               ب- بعد گرایشی                 ج- بعد شناختی            د- بعد تجربی
 31       
شناختی که برای انسان از طریق صورت ها و مفاهیم ذهنی است کدام یک از موارد زیر است؟ (ص 31)
 الف- علم حصولی          ب- علم حضوری                ج- علم نظری                    د- هیچ یک
 032    
این روایت " خداوندا! تو قلب ها را بر محبت خود آفریده ای " از کیست و اشاره به چه چیزی می کند ؟
 الف) امام صادق (ع) – مهربان بودن خداوند                              ب) حضرت علی (ع) – میل فطری خداپرستی انسان
 ج) حضرت علی(ع) – مهربان بودن خداوند                                 د) امام صادق(ع) – میل فطری خداپرستی
 032    
تمایلاتی که  با روح انسان سرشته شده اند .......... نامیده می شوند.
 الف-بعد گرایشی     ب-بعد عملی           ج-بعد نظری        د-بعد اخلاقی
 032    
علم به تکالیف و وظایف انسان عبارتست از:
 الف-حکمت عملی      ب-حکمت نظری           ج-ادراک گرایشی     د-شهود عرفانی
 032    
گرایش به حفظ ذات و صیانت از میل خود و میل  به جنس مخالف در قلمرو کدام گرایش  قرار دارد؟
 الف-گرایش های انسانی          ب-گرایش های حیوانی       ج-گرایش های شهودی            د-هیچکدام
 032    
کدام گزینه تقسیم بعد گرایشی را نشان می دهد ؟
 الف) حیوانی – عرفانی              ب) انسانی – حیوانی           
ج) روحانی – انسانی             د) حیوانی – روحانی
 32       
معنی آیه من خدایی را که نبینم عبادت نمی کنم؛ نه به با چشم سر بلکه با چشم قلب اشاره به چه چیزی دارد؟
الف) یاد خدا □                                           ب) پاکدامنی حضرت علی(ع) □      
  ج) قلب خود را با خدا نگه داشتن□                 د)همه موارد□
 32       
روح انسان علاوه بر بعد شناختی بعد دیگری هم دارد که به آن چه می گویند؟ (ص 32)
 الف) بعد عملی□         ب) بعد گرایشی□         ج) بعد نظری□             د) هیچکدام□
 32       
گرایش های انسان به چند گروه می باشند؟ (ص 32)
 الف) گرایش های میدانی انسانی□                 ب) گرایش های میدانی □
 ج) گرایش های انسانی□                            د) موارد ب و ج □
 32       
گرایش به حفظ ذات و صیانت از خود و میل به جنس مخالف را کدام گرایش می گویند؟ (ص 32)
 الف) گرایش انسانی□           ب) گرایش میدانی□         ج) گرایش مادی□    
د) موارد الف و ج□
 32       
گرایش ها و تمایلاتی که به شخص اختصاص دارند و یا دست کم نشانه های آنها در میدان دیده می شود؟ (ص 32)
 الف) گرایش میدانی□           ب) گرایش انسانی□        ج) هر دو مورد□        د) هیچکدام □
 32       
کدام یک از گرایش های روحی انسان میان انسان و حیوان مشترکند؟ (ص 32)
 الف- گرایش های حیوانی           ب- گرایش های انسانی         
 32       
این جمله امام علی(ع) «خداوندا! تو قلب ها را بر محبت خود آفریده ای» بر چه چیزی دلالت می کند؟ (ص 32)

الف- خداوند، انسان را با فعلت دینی و الهی آفریده            ب- دگرگونی در آفرینش الهی وجود ندارد      

  ج- انسان میل و محبت به خدا دارد                             د- همه ی موارد
 32       
«علم به تکالیف و وظایف انسان» تعریف کدام از موارد زیر است؟ (ص 32)
 الف- ادراک عملی        ب- بعد گرایشی              ج- گرایش انسانی                د- ادراک نظری
 32       
هرگاه متعلق شناخت علم حضوری، خدا و امور مرتبط به خدا باشد به آن چه می گویند؟ (ص 32)
 الف- شهود عرفانی            ب- شهود عقلی            ج- شهود عملی               د- هیچ یک
 34       
کدام یک از موارد زیر از جمله بحران های فراروی انسانی است؟ (ص 34)
 الف- بحران شناختی                 ب- بحران عاطفی              ج- بحران عملی           د- بحران اجتماعی
 35       
بحران های انسان های معاصر به چند گروه هستند؟ (ص 35)
 الف) بحران معرفتی□           ب) بحران اخلاقی□            ج) بحران روحی و روانی□       د) همه موارد □
 35       
نتیجه تجربه گرایی، که دانشمندان علوم تجربی به آن تن داده اند چیست؟ (ص 35)
 الف- حس گرایی            ب- تجربه گرایی          ج- علم گرایی                د- هیچ کدام
 35       
محدود کردن ابزار شناخت به حس، عقل و یا مشهود عرفانی، ناشی از چیست؟ (ص 35)
 الف- عدم وجود تجربه      ب- عدم شناخت واقعی انسان      ج- پرستش غیرخدا     د- بحران های فراروی انسان
 036    
راه حل دين براي حل مساله ي بحران اخلاقي چيست ؟
 الف ) تفکر در اعمال              ب ) احساس نياز به دين        ج ) اثبات خدا        د ) نظارت خدا
 36       
رذایلی مانند میگساری، شهوترانی- همجنس بازی- آزار و اذیت جنسی کودکان و نوجوانان از کدام دسته بحران می باشد؟ (ص 36)
 الف) بحران معرفتی □          ب) بحران روحی و معنوی□                           ج) بحران اخلاقی□             د) هیچکدام □
 36       
غفلت از ساحت غیر مادی انسان و فضایل فطری او وعدم توجه به خدا و تعالیم پیامبران الهی موجب به وجود آمدن کدام بحران می شود؟
 الف- بحران شناختی          ب- بحران فرضی            ج- بحران روانی                د- بحران اخلاقی
 36       
وقتی که انسان نقطه ی اتکا و آرامش خود، یعنی خداوند را از دست داده است دچار کدام بحران می شود؟ (ص 36)
 الف- بحران رفتاری         ب- بحران اخلاقی          ج- بحران روحی و روانی            د- بحران غرضی
 037    
کدام گزینه اشاره به دیدگاه مادیون درباره حقیقت وجودی انسان ندارد.
 الف-هستی با ماده برابر است.
 ب-انسان پدیده کاملا مادی است
 ج-با قوانین مادی که مبتنی بر حس و تجربه  است می توان انسان را شناخت.
 د-علاوه بر بعد مادی انسان،بعد غیر مادی(حقیقتی به نام روح) وجود دارد.
 037    
کدام گزینه با دیدگاه  الهیون  در باب  حقیقت انسان ناسازگار است؟
 الف-روح غیر مادی را می توان با ابراز حسی و تجربی به مطالعه و بررسی  گذاشت.
 ب-روح یا بعد غیر مادی انسان با مردن و متلاشی شدن از بین نمی رود.
 ج-انسان علاوه بر  بدن مادی از روح الهی بهره مند است.
د-روح یا بعد  غیر مادی  انسان حیاتی جاودانه را در عالم آخرت پیش می گیرد.
 038    
دو مكتب بزرگ مادي‌گرايي و مادي نگري در عرصه علم و انديشه كه امروزه از مكاتب شكست خورده مي‌باشند كدام گزينه است.
 الف) ماركسيسم و كمونيسم   ب) پوزيتيويسم و آمپريسم        ج) ديالكتيك و ايده‌آليسم        د) رئاليسم  و ماترياليسم
 040    
ایمان
 041    
راه رسیدن به سعادت چیست ؟
 الف) ایمان           ب) هدف            ج) عمل صالح            د) معرفت
 041    
قران کریم عامل رستگاری و ویژگی پرهیزگاران  و هدایت یافتگان را ....... می داند.
 الف-امید         ب-شجاعت           ج-هدفمندی          د-ایمان
 041    
کدام گزینه در خصوص واژه ایمان صحیح می باشد؟
 الف-ایمان مصدر باب افعال و به معنای  جای گیر شدن اعتقاد در قلب است
 ب-ایمان به معنای تصدیق چیزی با اطمینان است.
 ج-ایمان به معنای وثوق به چیزی  یا کسی است.
 د-هر سه مورد صحیح است.
 042    
طبق تعبیر حضرت رضا علیه السلام ایمان عبارتست از:
 الف-تصدیق قلبی          ب-اقرار زبانی و عمل به ارکان        ج-الف و ب          د-هیچ کدام
 042    
قرآن جایگاه ایمان را ......... آدمی می داند:
 الف- عقل            ب- قلب                ج- ضمیر ناخود آگاه             د- تكاليف ديني
 042    
كدام گزينه نادرست است؟
 1) ايمان، امري معنوي و حالتي روحي است                    2)علم مقدم بر ايمان است.
 3)هر جا علم باشد، ضرورتاً ايمان نيز وجود دارد               4)ايمان به معناي علم نيست ولي مبتني بر آن است.
 042    
واژه ایمان در اصطلاح:
 الف-اعتقاد و تصدیق قلبی به خدا است                  ب-اعتقاد به روز قیامت است
ج-اعتقاد به ملائکه و پیامبران به امور غیب است.       د-هر سه مورد.
 044    
طبق آیه شریفه ((شرالدواب عندالله الصم البکم الذین لا یعقلون))بدترین جنبندگان  نزد خداوند چه کسانی هستند؟
 الف-آنان که کر و لالند       ب-آنها که اصلا تعقل نمی کنند     ج-علم و آگاهی ندارند   
د-به علمشان عمل نمی کنند.
 44       
در اسلام ایمان مبتنی بر چیست؟ ص 44
 الف) تقوا        ب) شناخت و معرفت         ج) علم          د) خداشناسی
 
44       
دو موهبت الهی از نظر اسلام که خداوند به بشر ارزانی داشته است؟ ص 44
 الف) عقل و دین           ب) ق

:: موضوعات مرتبط: اندیشه اسلامی 1 , ,
:: بازدید از این مطلب : 1871
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آذر 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد